בהיכל ישיבת גרודנא במוצאי יום הכיפור נערך סדר לימוד מיוחד 'מחיל על חיל' בו עסקו בני הישיבה במשך שעות בעמל התורה.
בסיום הסדר נשא דברים ראש הישיבה וזקן המועצת מרן הגר"צ דרבקין שליט"א משא הדרכה מיוחד לימי בין הזמנים בצל המצב.
ראש הישיבה עורר את התלמידים להתחזק בבין הזמנים הזה בחיזוק מיוחד בלימוד התורה ואמר: עכשיו יוצאים לביה"ז, וכעת שאנחנו נמצאים במצב לא פשוט של מלחמה, צריכים הרבה זכויות, וצריכים שהזכויות יהיו בתורה, והבין הזמנים הזה צריך להיות אחרת. בדרך כלל בבין הזמנים לומדים פחות תורה, אבל כעת אף על פי כן צריכים להרבות בתורה, שזכות התורה היא שעומדת לנו בעת צרה. אנחנו רואים ברוך השם ניסים גדולים, וזה בזכות התורה, ולכן בבין הזמנים הזה צריכים להוסיף ולהרבות בתורה.
בדבריו עמד על חובת הקידוש השם בהתנהגות של בן התורה ברחובה של עיר ואמר: דיבר עוד נושא שדיברנו, "למה תתראו", עכשיו במלחמה נופלים הרבה חיילים בחזית, נופלים הרבה חללים, ומשפחות בחרדה גדולה, כל משפחה שיש להם מישהו שלוחם הם שרויים בחרדה רבה, אז לא צריכים להתראות ברחוב, אלא כמו שנאמר: "הצפינו עצמיכם בבתי כנסיות ובבתי מדרשות" בישיבות בין הזמנים, בבתי כנסיות ובתי מדרשות לא להתבלט בחוץ, זה שעת חירום.
כמו כן, יש מצווה חשובה שבבין הזמנים אפשר לקיים יותר מאשר בזמן, וזה קידוש השם. ההתנהגות של בן תורה מביאה קידוש השם. ואם חלילה ההתנהגות לא כמו שצריך זה חילול השם, ראו פלוני שלמד תורה מה נאים מעשיו, ואם חלילה לא זכה זה להיפך – חילול השם, וזה חטא חמור מאוד, ומאידך גיסא קידוש השם זה מצווה גדולה מאוד, "פלוני שלמד תורה ראו מה נאים מעשיו". יתן הקב"ה, שאחרי ההתרוממות וההתעלות של יום כיפור, צריכים לקחת את זה לבין הזמנים ולהתנהג בחוץ כפי ההתרוממות שקיבלנו ביום כיפור.
ובסיום קרא לתלמידים לקבל על עצמם עול תורה ובכך גזירת הגיוס החלה על ראשם תתבטל: חשוב גם לזכור, שכעת שיש גזירות קשות, גזירת הגיוס, וזו גזירה קשה, וכתוב במשנה כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות, זה משנה מפורשת. ומי שמקבל עול תורה יוכל לזכות שיקויים גזירה עבידא דבטלה.
צפו בדברים: