טור דעה # הבחירות לרבנות הראשית – המועמדים המובילים // יאיר שוורץ | חלק ב’ - הגיזרה
הַגִּזְרָה - כל מה שחם בגזרה החרדית

טור דעה # הבחירות לרבנות הראשית – המועמדים המובילים // יאיר שוורץ | חלק ב’

בעוד כשבועיים, במלון רמדה בירושלים, יתקיימו בחירות לרבנות הראשית. בגזרה הספרדית מתמודדים שלושה מועמדים בולטים, בגזרה האשכנזית, המצב מורכב יותר, וכרגע ישנם חמישה מתמודדים, מי המובילים?
לוגו הרבנות הראשית

בגזרה האשכנזית, מתמודדים בנוסף לרב כהנא והרב הלוי, הרב קלמן בר והרב משה חיים לאו. פרט מעניין הוא, שלפני כמעט עשור, התמודדו שניהם בבחירות לרב הראשי לנתניה, שבהם ניצח הרב בר על חודו של קול.

כרגע שניהם נאבקים לקבל את תמיכת דגל התורה, שמחזיקה לפחות 13 נציגים מגוף הבוחר. דגל התורה לא מביעה בינתיים תמיכה באף מועמד, הסיבה לכך, היא הרצון לתמוך במועמד שרוב הסיכויים ינצח, ולא להתבזות בתמיכה במועמד שלבסוף יפסיד. ולכן מבחינת דגל התורה, מעדיפים להמתין עד שיתבהרו הדברים.

סיבה נוספת לחוסר הבעת עמדה, נובעת מהשיקול הפוליטי שבדבר, והוא הרצון לסחוט את בצלאל סמוטריץ', שכידוע משמש כשר האוצר. סמוטריץ' מנסה לקדם בכל הכוח, מינוי רב ראשי 'ציוני דתי'. כל עוד והרב כהנא, שנחשב לליברל, היה ממשיך להיות המועמד, דגל התורה לא הייתה יכולה להמשיך לשמור על שתיקה, והייתה חייבת להביע תמיכה במועמד חרדי ספציפי, אבל כפי איך שהמצב כרגע, הרב הלוי הוא המועמד המוביל, וזה מועמד שהחרדים יכולים לקבל. כיוון שכך, דגל התורה שואלת את עצמה- למה שלא נוציא מסמוטריץ' כמה הבטחות לטובת הציבור החרדי, תמורת תמיכה ברב הלוי. לכן כרגע אין שום הודעה על תמיכה במועמד כזה או אחר.

התמיכה של דגל התורה מאד חשובה, ולא רק בגלל 13 חברים שמהווים כמעט 10% בגוף הבוחר. יש לעניין משמעויות נרחבות, במידה ואכן ייסגר הדיל בין ש"ס לציונות הדתית, וש"ס תתמוך במועמד של סמוטריץ', שזה ככל הנראה הרב הלוי, שהינו דתי לאומי. לא יהיה מופקע לומר, שחלק מחברי גוף הבוחר, שהם חרדים אנשי ש"ס, יגלו דעה עצמאית ויתמכו במועמד של דגל התורה בשל היותו חרדי.

גם אחרי קבלת התמיכה של דגל התורה, הדרך עדיין ארוכה לרב משה חיים לאו, מכיוון שאין לו ניסיון מעשי ברבנות. אמנם, הוא חווה את זה מקרוב, דרך אביו ואחיו. אך מעולם לא התחכך בעולם הכשרות, רישום הנישואין וכו'. וזאת, בשונה מהרב בר, שמחזיק בוותק מכובד של כמעט עשור בעולם הרבנות. דבר יכול להקנות לו יתרון בקרב חברי הגוף הבוחר, אך מצד שני, במידה וחברי הגוף הבוחר, יעדיפו מועמד 'ירוק' שלא מכיר את העבודה, יכול להיות שדווקא היתרון הזה יהפוך לחיסרון.

הרב קלמן בר, למרות היותו בוגר מוסדות הציונות הדתית, אינו מקובל על בצלאל סמוטריץ' כמועמד הציונות הדתית. הסיבה הרשמית היא, שבמהלך חייו הרב בר תפס קו חרדי, וילדיו התחנכו במוסדות חרדים מהשורה הראשונה, ולכן הוא לא יכול להיות מועמד של הציונות הדתית. הסיבה הלא רשמית, וכנראה האמיתית, היא היותו של הרב בר מחובר לאנשי כרם ביבנה ומרכז הרב, שכידוע מסוכסכים עם סמוטריץ'. (סמוטריץ' לא הוזמן לחגיגות יום ירושלים, שמקיימת ישיבת מרכז הרב, בשל סירובו לתמוך בראש הישיבה, הרב שפירא, לרב ראשי).

לגבי הרב משה חיים לאו, בעקבות כניסתו של הרב הלוי למרוץ, נראה שסיכוייו פחתו בתקופה האחרונה. וגם בלי זה, מועמדותו די אנונימית ביחס לשאר המתמודדים. אמנם, אביו הגרי"מ לאו וכן אחיו הרב הראשי לשעבר, פועלים לטובתו, אך אין להם מנופי לחץ כלפי הגוף הבוחר. בסופו של יום, הבחירות הם חשאיות, וגם אם הרב לאו, מרשים את החברים בגוף הבוחר בשיחות אישיות, מכאן ועד שיצביעו עבורו מאחורי הפרגוד- ארוכה הדרך.

לא קיים בכתבה תוכן על פי חוק 27א

תוכן דומה

תמיכה מסויגת # בין איומים לתמיכה: המדיניות האמריקאית המורכבת כלפי ישראל

בין איומים לתמיכה | המדיניות האמריקאית המורכבת כלפי ישראל, מרגיש קצת שמישהו כאן התבלבל | מצד אחד איומים על אמברגו נשק, מצד שני שליחת מערכת הגנה מהטובות בעולם | ההסבר של האינטרסים שמאחורי

ברוכים הבאים # מערכת יירוט הטילים הבליסטיים THAAD הגיעה לישראל מארה"ב, יופעל על ידי 100 חיילים אמריקנים

ברוכים הבאים | שכבת הגנה נוספת מגיעה לישראל: THAAD אשר תספק שכבת הגנה נוספת למערך ההגנה האווירית הישראלי הגיעה לישראל | משתלבתעם מערכות קיימות כמו "כיפת ברזל" ו"חץ"

מהדורה 06 # ‘שטייגען’ – המדור המיוחד של ‘הַגִּזְרָה’ עם כל החידושים בעולם הישיבות | בלעדי!

יום הכיפורים בהיכלם של הישיבות הקדשות | באיזה ישיבה היה לחן חדש של אחד מבני הישיבה | סקירה על ישיבת עמלה של תורה | איזה מחזור קנו כיסא חדש לראש הישיבה | ומדריך לכלל שמחות בית השואבה בכל היכלי הישיבות

חיסול נוסף # כלי טיס ישראלי חיסל את מפקד מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של ארגון הטרור חמאס

ברצועת עזה, כלי טיס של חיל האוויר, בשיתוף עם חטיבת האש חיסלו את מפקד מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של חמאס בצפון רצועת עזה | המחבל הוביל מתווי שיגור של כלי טיס בלתי מאויישים לעבר שטח מדינת ישראל וכוחות צה"ל.

רק רגע.. מהירות הגלילה שלך גבוהה ממהירות יצירת התוכן שלנו..

מבזקי 'הגזרה'

כנסו עכשיו >>

'הַגִּזְרָה' - כל מה שחם בגזרה החרדית